Terugblik Hoorprofs Businessmeeting

Vlak buiten Baarn, dicht bij de A1, ligt een grote boomkwekerij met een unieke evenementenlocatie. Dit recent geopende Jardin d’Hiverre was maandagavond 21 januari het schouwtoneel voor een businessmeeting van Hoorprofs. Een grote groep gediplomeerde audiciens en een handvol leveranciers kwamen bij elkaar om terug te blikken op het afgelopen jaar en om samen de juiste stappen te zetten richting de toekomst. Natuurlijk was Earline ook aanwezig om u op te hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Eerst werd men werd vriendelijk verwelkomd een drankje en een ruim assortiment aan smakelijke broodjes. Na dit moment om elkaar te begroeten en tot rust te komen, begon het interessante avondprogramma en namen de sprekers hun podium.

Een divers sprekersaanbod

Rudi Struijk, de voorzitter van Stichting Hoorprofs, opende de avond. Na een korte uitleg van het programma, zodat iedereen wist wat ze konden verwachten, zette hij de toon door te schetsen wat voor een grote verschuiving er de laatste jaren heeft plaatsgevonden in de hoorbranche. “Enkele jaren geleden was de zorgverzekeraar nog onze belangrijkste partner in het hoorlandschap, maar dit landschap is langzaam veranderd in een strijdtoneel.” Zo werd snel duidelijk dat de Jardin d’Hiverre een passende ontmoetingsplaats was voor deze bijeenkomst. Door samen sterk te staan en dit soort bijeenkomsten te organiseren, hoopt Hoorprofs zich steviger te wortelen in het verschuivende hoorlandschap.

Lisette Kolenbrander, Audicien en eigenaar van Écoutez Hoortechniek, kwam ook aan het woord. Zij blikte trots terug dat in 2018 een vrije keuzemogelijkheid was bereikt wat betreft contracten met de zorgverzekeraars. Voor dit jaar hamerde ze erop dat eerlijkheid van belang is en dat de klant best wil betalen voor kwaliteit als hem of haar duidelijk wordt uitgelegd wat het prijsverschil precies oplevert. “Gun de klant de beste hooroplossing, en uzelf een gezonde marge”, was dan ook het motto. Vervolgens nam Rolf Engelsman, eigenaar van Engelsman Optiek & Auditiek, het podium. Hij veranderde de invalshoek en legde de nadruk op het menselijke aspect: “De klant komt niet binnen om een hoortoestel te kopen, de klant komt binnen met een probleem wil goed geholpen worden.”

Dat goede zorg bieden bij iedereen hoog in het vaandel stond werd snel duidelijk, maar wel het liefst op een zo slim mogelijke manier. Hier ging Marco van Rijn, directeur van Stichting Hoorprofs, in zijn praatje dieper op in. Met een aantal tips en adviezen probeerde hij collega’s duidelijk te maken dat kleine veranderingen in de contracten met zorgverzekeraars soms onverwachte gevolgen kunnen hebben. Toen het onderwerp van restitutievergoedingen ter sprake kwam, was duidelijk dat de recente veranderingen op dit gebied tot nogal wat onduidelijkheid hebben geleid. Vanuit de zaal kwamen direct meerdere vragen en er ontstond wat geroezemoes en onrust. Er was duidelijk een vraag naar meer informatie, maar zoals Marco zelf ook aangaf: “Het is een nieuw, lerend systeem, waar zowel wij zelf als de zorgverzekeraar nog aan moet wennen.” Spreker Erwin Weegels voegde hier nog aan toe dat samenkomen als vakgenoten en het sneller aankaarten van actuele zaken in dit soort gevallen zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

Speciaal genodigde deze avond was Thijs Thielemans, klinisch fysicus-audioloog. Tijdens zijn presentatie werd zijn interesse in vooruitstrevende technieken als middel om tijd te besparen al snel duidelijk. Zou het in de toekomst misschien mogelijk zijn om al een digitale anamnese en de resultaten van een online gehoortest binnen te hebben, voordat de klant überhaupt bij u in de winkel staat? Ook opperde hij de suggestie of Insertion Gain niet geschikter zou zijn tijdens een eerste fit, zodat meteen duidelijk is of het oor voldoet aan de normaalwaarden. Zo probeerde hij de aanwezige professionals aan het denken te zetten vanuit de invalshoek van nieuwe mogelijkheden.

Een tevreden voorzitter

Zo liep een geslaagde avond langzaam op zijn einde. Ook de heer Struijk bleek erg tevreden toen we hem nog even spraken na afloop. Als voorzitter van Stichting Hoorprofs was hij blij dat alles in goede banen was geleid. “Ik was even bang dat de avond te commercieel werd en we te veel zouden hameren op de buitencategorie, terwijl we probeerden een goede verhouding te creëren. Naar verloop van tijd trok dat goed recht. Het is frustrerend dat klanten in winkels soms niet verteld krijgen welke keuzes zij daadwerkelijk hebben. Het is misschien niet altijd het beste product, maar je wilt als klant toch weten dat het bestaat zodat je zelf een eerlijke kans krijgt om een keuze te maken vanuit een prijs-kwaliteit standpunt. Voor mij sprongen de adviezen van Thijs (red. Thielemans) er echt uit vanavond. We zijn techneuten en we beginnen soms meteen te timmeren, maar hij laat je even nadenken of je wel in de juiste volgorde begint, wat een flinke tijdbesparing op kan leveren en de klantervaring verbeterd.”

Toen we hem ten slotte vroegen of hij nog iets had gemist tussen de vele informatie die tijdens de avond was gedeeld, hoefde de heer Struijk niet lang na te denken: “Ik hoop dat onze ondernemers zich bewust zijn van het effect dat de dalende vergoeding van de zorgverzekeraars heeft. Dat wil ik ze toch meegeven. Er is een bepaalde marge waar je alles van betaald en als die blijft krimpen wordt het gevaarlijk. Let er dus op welke marge je nodig hebt om er met jouw personeelscapaciteit en productie op een goede manier uit te blijven komen.”

Meer informatie

www.hoorprofs.nl

Gepubliceerd op: 22-01-2019

Reacties

Comments