Recordomzet voor Specsavers

Specsavers Nederland heeft het boekjaar 2021-2022 afgesloten met een omzet van 175,7 miljoen euro, de hoogste omzet ooit. Dit is een stijging van 21% procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De groei wordt voornamelijk gestuwd door de aanhoudende stijging in de verkoop van brillen (28%) en hoortoestellen (10%). Opvallend is dat klanten per winkelbezoek bereid zijn meer te besteden.

De Nederlandse groei (21%) loopt nagenoeg gelijk aan de toename van de wereldwijde omzet (24,9%) van de Specsavers Groep. Het internationale familiebedrijf, actief in elf landen, rapporteert een totale omzet van 3,92 miljard euro (3,34 miljard Britse ponden). Wereldwijd werden er 510 miljoen contactlenzen, 22,1 miljoen brillen en 530.000 hoortoestellen verkocht. Hierbij is Nederland – na het Verenigd Koninkrijk en Australië – de grootste omzetmarkt.

Marktleider in horen

Binnen de horendivisie stegen de volumes in het afgelopen boekjaar met 10%. Dit bevestigt het marktleiderschap van Specsavers in horen. Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland, licht toe: “Veel mensen zijn met Specsavers bekend vanwege optiek. Maar ook in horen zetten we flinke stappen en mogen we ons met grote trots marktleider noemen. We zijn wederom gegroeid door onze aantrekkelijke propositie waarbij we kwalitatieve en innovatieve hoorzorg betaalbaar en toegankelijk maken. We zorgen er vaak als eerste hoorzorgketen voor dat innovaties in hoortoestellen, zoals connectiviteit en oplaadbaarheid, binnen vergoeding van de zorgverzekering beschikbaar zijn. Dat dat mensen aanspreekt is duidelijk.”

Trend vanaf corona

Ook de oogzorg categorie is dit boekjaar aanzienlijk gestegen (28% voor brillen en 4% voor lenzen). Deze stijging komt voort uit een opvallende trend sinds corona: in de coronaperiode werd gezien dat winkelbezoekers vaker een daadwerkelijke aankoop deden en daarbij ook meer geld uitgaven. Sindsdien zet dit koopgedrag zich voort. Daarnaast groeit de contactlenzen categorie gestaag vanwege investeringen en het uitbreiden van een lenzenassortiment met hoog draagcomfort. Verder is het vergroten van het online assortiment in brillen en contactlenzen vanwege een groeiende klantbehoefte naar digitalisering, een belangrijke pijler.

Focus op teleconsultatie

Om oog- en hoorzorg toegankelijk te houden zoekt Specsavers naar toekomstgerichte oplossingen. Hierbij richt het merk zich in het bijzonder op teleconsultatie, waarbij mensen de beste zorg zo dicht mogelijk bij huis krijgen zonder onnodige doorverwijzing. Vanuit de overbelasting en lange wachttijden in de oogzorg, en het belang van een vroegtijdige diagnose van oogaandoeningen, heeft Specsavers gekeken hoe zij optometristen zo goed mogelijk kan inzetten. Zodat klanten zo snel mogelijk terecht kunnen.

Optometrie op afstand

Dit heeft geleid tot het introduceren van ‘optometrie op afstand’. Tijdens een zogeheten ooggezondheidsonderzoek wordt de ooggezondheid van de klant in de winkel op een laagdrempelige manier met innovatieve apparatuur gemeten; vervolgens beoordeelt de optometrist op afstand binnen 48 uur alle gegevens uit deze metingen en kijkt deze of er verder onderzoek of een verwijzing naar de oogarts nodig is. Omdat optometristen op afstand geen tijd kwijt zijn aan reizen, niet-optometrische werkzaamheden en de begeleiding van mensen tijdens het onderzoek, kunnen zij meer beoordelingen doen op een werkdag en is hun productiviteit hoger. Hierdoor worden andere professionals in de oogzorgketen ontlast en wordt de oogzorg betaalbaarder. Alle 143 winkels van Specsavers gaan dit najaar al optometrie op afstand in de vorm van het ooggezondheidsonderzoekaanbieden. In navolging hiervan, onderzoekt Specsavers tevens de mogelijkheden van teleconsultatie tussen de audicien en de KNO-arts voor hoorzorg. Om ook hier onnodige doorverwijzingen te voorkomen en hoorzorg toegankelijk te houden.

Winkeluitbreiding

Als onderdeel van de groei breidt Specsavers haar winkels in Nederland verder uit. De dalende huurprijzen voor winkelpanden in de binnensteden bieden de mogelijkheid om nieuwe filialen te openen op A-locaties met een betere ligging. Aansluitend wordt een derde van het winkelportfolio dit jaar ook  in een modern jasje gestoken. Alle winkels krijgen meer ruimte voor brillen en een frisse uitstraling met nieuwe showroommeubels en digitale displays. Ook gaat Specsavers al haar winkels vanaf dit jaar voorzien van sound zones.  Deze zuilen voorin de winkel laten klanten op een laagdrempelige manier kennismaken met hoorzorg. Tevens kunnen klanten terecht voor een eerste hoorscreening, die een indicatie geeft voor een verwijzing naar een audicien. Hiermee wil Specsavers de drempel om bij de audicien binnen te stappen verlagen. In nieuwe stijl opende reeds in juli de 143ste winkel in Diemen. En voor november staat de opening van de 144ste winkel in Terneuzen gepland.

Omdat de keten haar capaciteit vergroot met meer en waar mogelijk grotere winkels, is er meer ruimte om klanten te ondersteunen. En kondigt zij aan – ondanks hogere personeelskosten en duurdere grondstoffen  – dezelfde prijzen aan te houden. Door de prijzen niet te verhogen wil Specsavers kwalitatieve oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk houden. “Want vooral dat laatste, ligt ten grondslag aan ons DNA”, aldus Berkel.

Gepubliceerd op: 11-08-2022

Reacties

Comments