Hoormij·NVVS geeft tinnitus een gezicht

John hoort de héle dag het resonerende geluid van een wijnglas in zijn hoofd.

Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben met tinnitus te maken. Patiëntenorganisatie Hoormij∙NVVS start van 1 tot en met 7 februari 2021– de Week van het Oorsuizen – een bewustwordingscampagne voor tinnitus. Belangrijkste doel: tinnitus definitief op de kaart zetten en létterlijk een gezicht geven. In woord, beeld én geluid.

Hoe maak je het onzichtbare zichtbaar? Fotograaf John Arkes – die zelf kampt met tinnitus – ging de uitdaging aan en maakte een serie portretten van mensen met oorsuizen. Hij maakte er vijftien. Aangrijpende beelden. Gewone mensen, met een neutrale uitstraling, tegen een grijze achtergrond. Met voor zich een afbeelding van hun eigen geluid. Van tjilpende krekels, triangels, slijpende zaagmachines tot de ruisende zee en hele blazersensembles. Op één van de foto’s staat een kind, een mannetje van tien met in zijn handen een angstaanjagend beeld van een demon. ‘Doe maar zo eng mogelijk’ had hij tegen John gezegd. Het geluid dat hij constant hoort, maakt hem bang.

30-seconden filmpjes brengen tinnitus tot leven

Geïnspireerd door het werk van John ging Hoormij·NVVS nog een stap verder en bracht vier beelden tot leven via filmpjes van 30 seconden. Vijf mensen met tinnitus werken mee aan deze campagne. Waar de één er redelijk mee kan omgaan, gaat de ander door een ware hel. Zij doen allemaal dezelfde oproep: om tinnitus voortdurend onder de aandacht te brengen en een oorzaak én medicijn te vinden. Hoormij·NVVS blijft hier aandacht voor vragen en geeft – voor nu – handvatten hoe mensen met tinnitus er zo goed mogelijk mee kunnen omgaan.

Meer informatie

www.stichtinghoormij.nl

Bekijk hier de filmpjes

 

Gepubliceerd op: 28-01-2021

Reacties

Comments